Dělostřelecká tvrz

Aktuálně

» další novinky
Stachelberg na Facebook

Internetové připojení v areálu Stachelbergu zdarma
Největší dělostřelecká pevnost v Československu

Konec sezóny na Stachelbergu - HURÁ NA VÝLET!

Hlavní sezóna končí. Na Stachelbergu je radost, ale současně i únava z více jak dvaceti tisíc turistů, kteří letos pevnost navštívili. Po několikaměsíčním kolotoči letních služeb přichází s podzimem na Stachelberg volnější období, než se v zimě rozběhne příprava na příští sezónu. Proto hurá na výlet! Tentokrát jsme zvolili návštěvu našich bunkrologických přátel na Králické pevnostní oblasti a v Běloveském pevnostním skanzenu.

Na dvoudenní akci nás vyrazilo sedm ve dvou autech. Sobotu 26.11. jsme zahájili návštěvou tvrze Hůrka na okraji města Králíky. Tady jsme dostali specielní prohlídku a Martinu Ráboňovi i slečně průvodkyni chceme touto cestou ještě jednou poděkovat za perfektní přijetí. Odpoledne jsme vyrazili do Vojenského muzea Králíky. Zde nás překvapilo množství a kvalita řady exponátů. Následovala krátká zastávka u pěchotního srubu "Cihelna" a pak už se rychle přesouváme podél Orlických hor na nocleh v Jiráskově chatě u Dobrošova.

V neděli ráno 27.11. si nás zde vyzvedává Láďa Čermák a vyrážíme na prohlídku Běloveského pevnostního skanzenu. Procházíme postupně jednotlivé objekty - Lom, Březinku, Vodu a řeč se vede o čem jiném než o bunkrologii, expozicích, návštěvnících, kam nasměrovat další rozvoj atd. Závěry máme shodné: Doby, kdy jsme si velkou většinu prací dělali sami, jsou za námi. Musíme spolupracovat s dalšími subjekty, což vyžaduje peníze. Právě tak expozice, pokud má návštěvníka zaujmout, musí být kvalůitní a nápaditá, což opět vyžaduje peníze. Doby polystyrenových či dřevotřískových panelů s připevněnými výkresy či fotografiemi jsou nenávratně pryč. Láďovi Čermákovi, který se nám několik hodin věnoval, patří  náš upřímný dík.

Po prohlídce skanzenu jsme se přesunuli k pěchotnímu srubu v náchodské Montaci, který nám jeho majitelé ochotně zpřístupnili. Mohli jsme tak vidět jejich přípravy k otevření objektu pro veřejnost. Na závěr potování jsme vyjeli nad Náchod ke Slavíkovu, kde jsme si zvnějšku prohlédli v současné době rekonstruovaný pěchotní srub "Kóta A" v těsné blízkosti nedávno vybudované rozhledny "Na Signálu".

Co říci závěrem? Výlet se vydařil. Viděli jsme, porovnali jsme si, inspirovali jsme se a co bylo důležité - potkali jsme se jinde než při službách nebo práci na Stachelbergu.

Jako obvykle pro přiblížení akce několik fotografií.

Sobota dopoledne. První zastávka na benzince v Rychnově - kafe a pivo. Začínáme na Hůrce. Slečna průvodkyně byla perfektní. Už první pohled na vchoďák Hůrky je příjemný - zmizela ohyzdná přístavba, vchod získává postupně svoji původní podobu. Vnitřek vchoďáku už je parádní a vyrážíme do podzemí. Na každém kroku je co fotit. Třeba už po dvacáté, ale nevadí - možná  právě tahle fotka bude ta nejlepší. Postupujeme krok za krokem od muničáků ke kasárnám. Nádherná replika minometu do pěchotního zvonu. Krásný pohled! Diskuze přímo mezi exponáty. Prohlídka se prodlužuje, ale nikomu to nevadí, naopak. Po prohlídce první části podzemí vyrážíme dělostřeleckým srubem na povrch. Někteří z nás vidí poprvé dělostřelák s vyčištěným příkopem. Také celé okolí dělostřeláku je oproti dřívějším dobám odkáceno a upraveno. Cestou po povrchu Hůrky se potkáváme s Martinem Ráboněm a skupinou průvodců z Hůrky a Boudy. Pokračujeme v pěchotním srubu K 10. Téměř duchařský snímek od šachty pro otočnou kulometnou věž. Pepa s doktorem se nad plánkem podzemí dohadují, jestli jdeme správně k východu. Východ z Hůrky jsme opravdu našli a vyrazili do Vojenského muzea Králíky. Pěkných exponátů víc, než jsme čekali. Při tom kvantu exponátů by byla potřebná podstatně delší návštěva než necelé dvě hodiny, které jsme mohli muzeu věnovat. Zajímavá byla i venkovní expozice. Krátká návštěva u Cihelny. Večerní posezení na Jiráskově chatě. Předseda Pavel Holzknecht (vlevo) a elektrikář Robert Pohl. Nedělní dopoledne - poprvé vidíme Březinku s téměř dokončeným záhozem. Robert chce na Březince zjevně ukrást kanón - jenže ty rozměry.... Naše kompletní výprava před Březinkou. Na co to na Vodě všichni tak nábožně koukají.....? No přece na krásně zrekonstruovaný zvon! Je to ovšem už práce odborné firmy. Voda je ukázkou toho, že kvalitní expozice potřebuje peníze. Pěchotní srub Kóta A nad Slavíkovem - pěkná ukázka rekonstrukce exteriéru. Pohled do kraje z rozhledny Na Signálu u Kóty A. Není krásnější pohled než na bunkr v krajině - parádní tečka za naší výpravou.