
22.3.2021
ORIGINÁLNÍ ŠTÍTEK , DVEŘE, ELEKTROINSTALACE A MALOVÁNÍ V ŠACHTĚ
Po zhruba dvouměsíční odmlce přinášíme další souhrn práce, kterou jsme udělali v naší šachtě.
V první řadě se nám po dlouhotrvajícím hledání podařilo najít něco, v co jsme ani nevěřili. Objevili jsme originální cedulku jednoho ze tří výrobců, kteří měli vyrábět výtahy typu II pro opevnění. Jedná se o Ing. Jaroslava Moučku. Tato společnost fungovala od roku 1909 a specializovala se na výtahy milánské firmy Stigler. Původně měl Ing. Moučka pouze kancelář a dodával výrobky z Itálie, brzy ale od firmy Stigler získal licenci a začal samostatně vyrábět výtahy ve své továrně v Kamenické ulici v Praze. Každopádně, po tomto objevu jsme neváhali a cedulku koupili, nyní už zdobí konstrukci našeho výtahu.
Jinak jsme ale udělali i další práci. Vyrobili jsme konstrukci pro ruční pohon výtahu, na ní bude v budoucnosti umístěna klika a ozubené kolo. Přes ozubené kolo povede řetěz až k převodovce.
Dále jsme opravili schody mezi dolním a horním patrem bunkru a celé je natřeli. Stejně tak dostala i nový povrch plošina v dolním patře. A když už jsme opravili a natřeli schodiště, vymalovali jsme i všechny stěny a strop.
Mezi objektem a podzemím původně neměly být žádné dveře. Ale vzhledem k tomu, že my vám chceme naši pevnost ukazovat, je nutné, aby bylo možné vstup do podzemí uzavírat.
Stávající dveře musely být zrušeny, a tudíž bylo nutné vyrobit nové. Ty jsme udělali tak, aby k výtahu seděly a vypadaly podobně, jako ochranné sítě. Myslíme, že tam dobře zapadají a celkovému vzhledu vůbec nevadí.
Podařilo se nám také najít a koupit starý klikový vypínač, který se měl u výtahu nacházet. Umístili jsme ho na správné místo, zapojili a vyrobili repliky kabelových příchytek používaných v opevnění. Kromě toho jsme se také rozhodli vyrobit kabelové příchytky pro kabely vedoucí ke světlům v šachtě.
Samozřejmě, že osvětlení na 100% neodpovídá tomu, co u nás mělo být. Kdybychom to tak ale udělali, moc byste toho u nás z konstrukce výtahu neviděli a ani bychom pravděpodobně nesplnili bezpečnostní předpisy.
Doufáme, že se vám všechny provedené práce budou líbit a brzy nám bude umožněno otevřít naše muzeum.
25.1.2021
Druhé nůžkové dveře
V sobotu se nám podařilo do dolního patra bunkru namontovat druhé nůžkové dveře. Vzhledem k tomu, že jsme to dělali už podruhé, šla nám práce o něco rychleji. Celkový dojem z šachty se zase posunul na jinou úroveň. Doufáme, že se vám tento unikát, který jinde v České republice neuvidíte, bude po otevření našeho muzea líbit.
Teď budeme mít chvíli s novinkami ze šachty pauzu. Chceme opravit díry po starém zábradlí a doladit další detaily. I tak se ale můžete velice brzy těšit na zveřejnění dalšího jedinečného projektu, kterému jsme věnovali nemálo času.
18.1.2021
NOVÉ ZÁBRADLÍ V BUNKRU
O víkendu jsme zase pokročili s prací v šachtě. Nově už máme předělané zábradlí mezi dolním a horním patrem bunkru. Staré jsme nahradili novým, které jsme vyrobili přesně podle dobových výkresů. Na práci v šachtě nás nejvíc baví, že vyrábíme unikát, který jinde na opevnění neuvidíte a hlavně, většinu věcí si děláme sami.
Kdybychom to zadali firmě, bylo by to sice jednodušší, ale neměli bychom z toho takovou radost. Každopádně, vyrobit toto zábradlí není zrovna levné. Proto ho zatím nebudeme předělávat v celé délce šachty. Věříme, že snad někdy v budoucnosti se i to podaří.
3.1.2021
JSME NA DNĚ...
Nemusíte mít strach, zatím jsme ještě nezkrachovali. Sice jsme, jako asi téměř všichni, museli zavřít a naše situace není zrovna skvělá, zatím ale stále existujeme a děláme dál. Na dno se nám podařilo dotáhnout všechna vodítka, jak pro výtah, tak pro protizávaží. Ze šachty tak konečně zmizelo veškeré lešení a pohled je to vskutku krásný...
Kromě toho jsme také nainstalovali dveře do strojovny výtahu a dokončujeme přípravné práce na zábradlí a sítích pro schodiště mezi dolním a horním patrem bunkru. Snad je tedy brzy nainstalujeme a zbavíme se tak první části starého zábradlí.
22.12.2020
NŮŽKOVÉ DVEŘE A KOLA
V minulých dnech jsme zase trochu hnuli s naší výtahovou a schodišťovou šachtou. Na horní traverzy jsme nainstalovali všechna tři kola. Hřídele a domečky jsme si nechali vyrobit na zakázku, kola pak upravili, aby byly co nejpodobnější originálu.
Po umístění všech kol jsme se také rozhodli přimontovat první nůžkové dveře do horního patra bunkru. Jsou plně funkční a vyrobeny byly podle dobových podkladů.
Výsledky naší práce opět můžete prohlédnout na přiložených fotografiích a dokonce i videu.
10.12.2020
DVĚ TŘETINY VODÍTEK JSOU V ŠACHTĚ
Během minulých víkendů jsme zase trochu pohnuli s naší výtahovou a schodišťovou šachtou. Dokončili jsme dalších zhruba 15 metrů. Hotové jsou tak zhruba dvě třetiny z celkové délky a věříme, že bychom snad do konce roku mohli dotáhnout všechna vodítka až na dno.
Kromě toho jsme také na celé hotové části rozebrali lešení, konečně se tak můžeme kochat nádhernými pohledy na naše dílo. Dále také pracujeme na různých drobnostech.
Vše si můžete, jako vždy, prohlédnout na přiložených fotkách.
19.11.2020
POLOVINA VODÍTEK KLECE NAINSTALOVÁNA A PŘIPRAVUJEME ZÁBRADLÍ
Na jedné straně se nám podařilo dotáhnout vodítka z T-profilů až na dno šachty. Na druhé straně máme zatím 9 metrů, ale brzy budeme pokračovat i na ní. I když se to nemusí zdát, je to ohromné množství železa, a tak chvíli trvá, než vše pečlivě několikrát natřeme a poté namontujeme.
Kromě toho jsme mezi horním a dolním patrem připravili v rozích nohy na uchycení zábradlí. To zatím předěláme právě jen mezi patry v bunkru. Jestli se někdy dostaneme se zábradlím až dolů uvidíme, snad ano…
5.8.2020
NATÍRÁME... A PRVNÍ VODÍTKA UŽ ZDOBÍ ŠACHTU
Může to vypadat, že se práce zpomalila, ale opak je pravdou. I přes probíhající hlavní sezonu makáme na rekonstrukci. Většina činností teď probíhá v dílně, postupně natíráme T-profily, jejich spojky a mnoho dalších prvků konstrukce výtahu.
Prvních několik metrů T-profilů už jsme dokonce připevnili na své místo a zdobí nám šachtu. Každý týden jich ale vždycky pár přibyde, jelikož přes den natíráme a večer, po skončení otevírací doby, nabíháme do šachty a montujeme dál.
26.6.2020
ŽELEZO V ŠACHTĚ SE MNOŽÍ...
I když už nám začala sezona a muzeum je otevřené, stále pomalu postupujeme kupředu. Nově jsme vyrobili a osadili montážní podlážky u motoru s převodovkou. Ty měly sloužit k přístupu kvůli údržbě celého soustrojí.
Na hlavní traverzy jsme dále umístili imitaci spoje. Správně by totiž měly být ze dvou kusů. My z důvodu vyšší pevnosti použili kus jeden, bez spoje. Dále také byly na tyto traverzy namontovány díly pro uchycení vodítek klece a protizávaží.
25.5.2020
HLAVNÍ TRAVERZY A MOTOR JE NA MÍSTĚ
Celý motor s převodovkou se nám podařilo zrenovovat a znovu seskládat dohromady. Teď už zdobí prostory šachty. Pro soustrojí se u nás ujal celkem pěkný výraz "voňavka". Vypadá totiž, jako by právě vyjelo z továrny a voní novotou.
Dále jsme také před otevřením muzea stihli zabetonovat hlavní traverzy, na nichž bude velká část konstrukce výtahu viset. Díky tomu budeme moct pokračovat s prací i během sezony, s čímž jsme původně vůbec nepočítali.
11.5.2020
MÁME MOTOR S PŘEVODOVKOU
Jedna z nejdůležitějších částí výtahu je motor s převodovkou. Sehnat v dnešní době přesný typ, který měl být u nás na tvrzi použit, je však pravděpodobně nemožné. Obávali jsme se, že právě na tomto problému celý náš projekt bude stát.
Usmálo se na nás ale štěstí a našli jsme sice modernější, ale velmi podobný typ. Postupně ho celý dáváme dohromady, aby byl ve skvělém stavu. Jeho přítomnost šachtě do podzemí velice prospěje.
4.5.2020
ZAČÍNÁME...
Rozhodli jsme se zahájit jeden z našich největších a nejnáročnějších projektů, a to rekonstrukci šachty do podzemí objektu T-S 73. Postupně chceme vybavit šachtu do stavu, v jakém se měla nacházet po dokončení tvrze. Vše budeme dělat podle archivních výkresů a pokusíme se tak přiblížit co nejvíce stavu, v jakém by se šachta nacházela po dokončení tvrze.
V první etapě se zaměříme na konstrukci výtahu pro munici. Chtěli bychom, aby konstrukce odpovídala originálním výkresům a vypadala funkčně. S největší pravděpodobností ale kvůli bezpečnostním předpisům výtah niky nebudeme moct používat. Dále bychom rádi v celé délce šachty instalovali zábradlí, vyrobené podle původní dokumentace a i samotnou výtahovou klec a protizávaží.
Nejdříve jsme začali stavbou lešení. To stoji v celé délce šachty, tzn. 34 metrů. Z lešení jsme pak opravili boky schodiště a umístili do nich závitové tyče - na nich bude držet samotná konstrukce vodítek výtahu.
Dále jsme se vrhnuli na práci nahoře v bunkru. V první řadě musela být srovnána podlaha v horním patře. Dále musely být vybourány stará traverzy nad šachtou, neodpovídají totiž typem ani velikostí. Nakonec jsme ještě na své místo umístili menší traverzy, na nichž bude v budoucnosti stát motor s převodovkou a hřídel s kolem.
Práci přibližují přiložené fotografie.